We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Jij als voetganger

Wandelen/Fietsen/Spelen langs de Dijlestraat (Broekelei tot Haachtse baan)

Geef kort aan waarom?

Als bewoner van de Dijlestraat, tussen het kerkhof en de Haachtse baan, stellen we vast dat dit traject zeer goed gekend is bij de trage weggebruikers, nl. wandelaars, schoolgaande jeugd, recreatieve fietsers, wielertoeristenclubs en begeleide rolstoelgebruikers van de naburige woonzorgcentra, enz...

Dit gedeelte van de Dijlestraat is reeds voorzien van asverschuivingen, maar er geldt nog steeds een snelheidslimiet van 50 km, wat niet in overeenstemming lijkt met de voorziene infrastructuur en bovenstaand gebruik.

Wat is jouw voorstel om de situatie te verbeteren? (bv. veilige oversteekplaatsen, meer of betere voetpaden, minder obstakels, etc.)

De Dijlestraat, tussen het kerkhof en de Haachtse baan, was destijds ontworpen als een 30 km straat passende in een 30 km zone.  Op Google maps zijn daarvan de beelden nog terug te vinden.  Dit is echter op een arbitraire manier gewijzigd in het vorige mobilteitsplan van 2009 op pg 51 : 'De huidige zone-30 van de Dijlestraat zal dan opgaan in deze zone-50'.  We vinden de afschaffing van de zone 30 bijzonder jammer omdat deze de verkeersveiligheid verhoogt voor bovenstaande zwakke weggebruikers en deze bijdraagt aan een prettigere leefomgeving (milieuvriendelijker, betere luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast). Bovendien moedigt een zone 30 de mensen aan om te voet of met de fiets te gaan.  Een lagere snelhied stimuleert de bestuurders om aandacht te besteden aan hun omgeving en andere weggebruikers.  Om deze redenen wensen we dat de Dijlestraat terug in een 30 km zone wordt opgenomen. De Dijlestraat is geen straat voor doorgaand verkeer en, laten we eerlijk zijn, waarom zou er daar dan sneller dan 30 km per uur moeten kunnen gereden worden.   'Als het rap moet gaan, pak dan de grote baan !'

0
Log in om te reageren

Plaats zelf een reactie

Aanmelden

Reacties